-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50514 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

سجده حضرت يوسف(ع) به پدرش(ع) شرك بوده است؟
سجده بر غيرخدا در صورتي شرك محسوب مي شود كه عبادت غيرخدا باشد، بنابراين بايد بررسي نماييم كه آيا سجده مطلقاً عبادت مي باشد و به تعبير ديگر، آيا سجده ذاتاً عبادت است؟ براي توضيح بيشتر در اين باره مي توان گفت: عمل در صورتي عبادت محسوب مي شود كه: اولاً، خود عمل در نظر عقلاء صلاحيت اظهار عبوديت و بندگي را داشته باشد مانند: سجده، ركوع و قيام. البته در بين اعمال سجده با تأكيد بيشتري دلالت بر عبوديت و ذلت عبد مي نمايد. اما عبادت بودن اين اعمال و حتي سجده ذاتي آنان نبوده و مشروط به شرطي است. آن شرط نيت سجده كننده مي باشد. اگر نيت سجده كننده عبوديت و بندگي باشد اين سجده عبادت محسوب مي شود ولي اگر نيت او مثلاً تمسخر شخص باشد ديگر اين سجده عبادت محسوب نمي شود. همين طور اگر صرفاً نيت احترام و تكريم شخص باشد. پس براي اين كه سجده يا هر عملي عبادت باشد دو نكته نياز است: 1- صلاحيت عمل براي اظهار عبوديت، 2- وجود نيت عبوديت در سجده كننده (يا انجام دهنده عمل). بنابراين تنها انجام سجده براي غير خدا، دليل بر شرك نبوده و ممنوع نمي باشد و بلكه از آيات قرآن جواز آن نيز استفاده مي شود مانند دستور خداوند به فرشتگان به سجده براي آدم (بقره، آيه 34) و بديهي است اين سجده فرشتگان به معني خروج از بندگي خدا و شرك نيست. همچنين سجده يعقوب براي يوسف(ع) نيز به نيت عبوديت نبوده است. البته از ظواهر ادله اسلامي چنين برداشت شده كه سجده بر غيرخدا مطلقاً منع شده و اين از احكام خاص شريعت اسلام مي باشد. براي توضيح بيشتر ر.ك: 1- الميزان، ج 1، ص 124، ذيل آيه 34 سوره بقره. 2- تفسير نمونه، ج 1، ص 183 و ج 10، صص 83 - 81 (نسبت به سجده بر يوسف و سجده بر حضرت آدم(ع) تبيين هاي ديگري بيان شده است).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.